laatste weekje Israël - Reisverslag uit Beër Sjeva, Israel van Sanne(lulu) Vegter - WaarBenJij.nu laatste weekje Israël - Reisverslag uit Beër Sjeva, Israel van Sanne(lulu) Vegter - WaarBenJij.nu

laatste weekje Israël

Blijf op de hoogte en volg Sanne(lulu)

15 December 2013 | Israel, Beër Sjeva

Shalom!

Mijn laatste weekje Kibbutz is al weer aangebroken. En al vraagt iedereen waarom ik maar 2maand ben gekomen want dat is veel te kort, ben ik eigenlijk wel klaar om door te gaan naar Sri Lanka.

Naast het 5dagen in de week werken in de laundry, wat ik echt geen leuk werk vind. Hebben we afgelopen andere halve maand natuurlijk ook leuke gebeurtenissen gehad.

Zo hadden we een volunteer meeting, waar 75 volunteers uit onze regio (noorden van de woestijn) naar kibbutz ri'em kwamen om elkaar te ontmoeten en wat meer over het kibbutz leven te horen. Super leuke mensen ontmoet, uit Colombia, Denemarken, Brazilië, Zuid Korea en ook een paar landgenoten. Interessante feitjes te weten gekomen, zo was het vroeger normaal in de kibbutz dat kinderen vanaf hun 3de maand niet meer bij hun ouders woonden maar in een soort kinderopvang en dat er aan de kinderen wordt verteld dat ze een vrachtwagen voorbij horen rijden wanneer ze eigenlijk een bom horen vallen. Ook kwam ik er achter dat de meeste volunteers natuurlijk uit Zuid Korea komen, Zuid Amerika staat op een 2de plek en dan Duitsland op de 3de.

Verder hebben we 2 volunteer tripjes gehad; naar de hot springs, super lekkere warme baden, sauna's en buiten bad (eind november zwemmen we hier gewoon nog buiten in een graadje of 22.) Dus super genoten ondanks de vele Arabische mannen die niet gegeneerd zijn om te kijken en de stank van het natuurlijke water.
En het laatste weekend van november zijn we dan eindelijk naar de dode zee geweest, 1 van de dingen die je toch echt moet (!) doen wanneer je in Israël bent. Een super gave en grappige ervaring! En ook hebben we die dag kameel gereden, als ik er aan terug denk voel ik weer buikpijn van het lachen, ondanks de koude wind die daar was een ontzettend leuke dag gehad.(Voor foto's zie onder aan de pagina)

Ondertussen zijn tha, het koreaanse meisje en jean, de koreaanse vrouw weer terug naar korea :( en zijn daarvoor in de plaats Onyou, een meisje van 23 uit korea en Cayla een meid van 20 uit Zuid Afrika gekomen. Vooral met Cayla kan ik ontzettend goed opschieten en samen hebben we de grootste lol!

Naast de volunteer tripjes heb ik zelf ook nog 2 uitstapjes gemaakt. De eerste was naar het noorden, mijn host family hier in de kibbutz ging toevallig heen en ik mocht mee rijden om vervolgens op bezoek te gaan bij mijn eigen familie. Super leuk om eindelijk een keer zelf te zien waar ze leven. Enorme leuk en gezellig weekend gehad.
En afgelopen weekend was het dan eindelijk tijd om naar Jeruzalem te gaan. Ook al was de weersvoorspelling niet het beste wat ik kon wensen, met de gedachte; ik kom uit Nederland dus wat kon mij qua weer nou overkomen moest en zou ik toch Jeruzalem zien nu ik in Israël ben. Dus woensdagavond in de trein gestapt samen met gn en feli op naar ons hostel in Jeruzalem. De hostelkamer was opzich goed (voor nog geen 10euro per nacht) alleen er het glas van een raam miste en er was geen verwarming. De eerste nacht goed doorgekomen en donderdag met goede moed naar de klaagmuur en the temple mount geweest, ondanks de regen toch nog een paar mooie foto's kunnen maken. Daarna een rondleiding gehad door de tunnels onder de klaagmuur. Erg indrukwekkend was dat! Toen we weer boven kwamen was alles wit.. Ik had zo gehoopt geen winter te hebben, en aangezien ik ook geen winter verwachte heb ik geen jas meegenomen op reis. Maar oke, de sneeuw/de kou geaccepteerd en ons plan voor die dag doorgezet, op naar de markt! De markt inderdaad over gelopen en een aantal lekkernijen gekocht. Om te eindigen in onze hostel met ijskoude en natte voeten. Gelukkig een heather gekregen om ons op te warmen en het raam werd gemaakt. Helaas vrijdag en zaterdag door de slechte weersomstandigheden niets kunnen doen en zaterdag tegen de avond een emergency train kunnen nemen terug naar de kibbutz. Waar we weer terug zijn in de 17 tot 20 graden:)

Dat was meer dan genoeg winter voor mij dit jaar, maar daardoor waardeer ik het heerlijke weer straks in Sri Lanka wel extra! Volgende week dinsdag, 24dec, zal ik de kibbutz verlaten om nog 3daagjes door te brengen in het gezellige noorden bij mijn familie. En dan 27dec, smorgensvroeg vlieg ik naar Colombo, Sri Lanka.

Israël is een super mooi land en heb dan ook een hele goede tijd hier gehad, naast de menselijke dipjes van dierbaren missen. Super leuke nieuwe mensen hier leren kennen, een woordje Hebreeuws kunnen leren en natuurlijk het Kibbutz leven kunnen ontdenken wat op zich is iets bijzonders. Het heeft een beetje het goede van het communisme. Namelijk dat iedereen hetzelfde huis krijgt en hetzelfde verdiend. Je krijgt precies genoeg om van te kunnen leven, je krijgt een groter huis na mate je meer kinderen krijgt en de zorg/tandarts/school enzo wordt allemaal door de kibbutz betaald, Maar je hebt wel vrijheids van meningsuiting en ze stemmen hier elke maand over belangrijke beslissingen. Het is fasinerend om te zien dat het kapitalisme, dat zo sterk is in het westen, hier bijna niet lijkt te bestaan.

Voor degene die ik niet meer spreek voor het zover is, hele fijne (feest) dagen gewenst. Gag samei'ag!
En een ontzettend geweldig nieuw jaar!



  • 16 December 2013 - 06:25

    Ilan:

    Deze speciale momenten zal niemand je afnemen.....
    heel veel plezier met je vervolg van je trip
    tasie chaiem, dasj mi ilan

  • 16 December 2013 - 22:13

    Robin:

    Leuk om je verslagjes te lezen.

    Groetjes van ons uit Zwolle

  • 29 December 2013 - 16:41

    Trijntje:

    Fijne tijd in Sri Lanka! Goede jaarwisseling gewenst in een heel fijn klimaat! Beter dan het koude Nederland, xx

  • 03 Januari 2014 - 12:20

    Ies En Petra:

    Ha Sanne,

    Wat gaat het toch snel, inmiddels zit je al in Sri Lanka. Natuurlijk nog de beste wensen voor 2014 en veel plezier in Sri Lanka gewenst :-)

    Groetjes,
    Ies en Petra

  • 18 Januari 2014 - 20:05

    Petra Vegter:

    Ha jarige in verveggiestan,

    Van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag!!!
    Dat het komende jaar je maar veel bijzondere dingen mag meemaken.


    Groetjes,
    Ies & Petra en rest

  • 22 Januari 2014 - 20:08

    Simone:

    Hoi Sanne,

    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Leuk om je reis verslag te lezen.
    Wat een ervaringen die jij op zeg.
    Nou meis voorzichtig aan en veel liefs simone xxxx

  • 23 Januari 2014 - 00:59

    Arjan Meutgeert:

    de Dode Zee, volgens mij het mooiste plekje op aarde!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Beër Sjeva

Het gaat eindelijk beginnnen!

Vandaag is dan mijn laatste dagje in Nederland.. Vanaf morgen heeel vroeg begint mijn reisje over de wereld! Voor die mensen die geen idee hebben wat ik eigenlijk gaan doen de komende 10 maand, zal ik even een korte samenvatting geven:

Om 8 uur morgenvroeg vertrekt het vliegtuig dat mij zal brengen naar Roemenië, waar mijn lieftallige nichtje al een aantal jaren woont. Ik zal dan 2 weken bij haar mogen vertoeven. In deze 2 weken zal ik een beetje vakantie houden, omdat dat afgelopen zomer niet echt gelukt is en tevens helpen met de stichting Timulazu die ze hebben opgericht voor weeskinderen.

Na deze 10 dagen zou ik het vliegtuigje pakken naar Tel Aviv, Israël. Daar ben ik van plan om 2 maanden in een kibbutz te gaan werken. Dit is een leefgemeenschap waar je werkt tegen kost en inwoning en als er ruimte voor is wil ik heel graag mijn familie die in Israël woont gaan bezoeken.

27 December vlieg ik naar Sri Lanka, waar ik de eerste 3 weken verblijf bij familie Hengst in Kandy en daarna vertrek ik naar het zuiden om beetje cultuur te happen en hopelijk te leren duiken.

Omdat ik maar 90 dagen in Sri Lanka mag verblijven en mijn visum voor Australië pas ingaat op 30 maart, zat ik met 3 dagen overschot, dus heb ik mijn mama en papa heel lief aangekeken en ze zover gekregen om mij eind maart 10 daagjes te komen opzoeken op de Malediven.

Vanaf de Malediven vervolg ik me reis naar Australië, waar ik 3 maand zal rondtrekken. De eerste week zal ik een work up hebben in Sydney en daarna nog een 7 daagse surf trip! Verder staat me verdere Australië avontuur nog op losse schroeven en zal ik ter plekke gaan uitvinden waar ik heen ga, wat ik doen en waar ik slaap.

Ik weet alleen dat ik 5 juli moet melden in Sydney om vanaf daar over te vliegen naar Los Angeles, waar vandaan ik in 21 dagen de oversteek maak naar New York.
Uiteindelijk zal ik 3 augustus het vliegtuig pakken om terug te reizen naar Amsterdam, waar ik 4 augustus aankom!

Tot die tijd zou ik jullie op de hoogte houden van alle droevige, leuke, gekke, gezellige, rare en meest fantastische momenten via deze blog!


Recente Reisverslagen:

19 Maart 2014

Nederland hoort ook bij de wereldreis.

22 Januari 2014

Sri Lanka

15 December 2013

laatste weekje Israël

08 November 2013

Eerste weekje Israel.

22 Oktober 2013

Roemenie
Sanne(lulu)

Ik maak een wereldreis. Waarbij ik 14oktober vlieg naar Roemenië, 24 oktober verder ga naar Israël, 27 december mijn reis vervolg naar Sri Lanka, 30 Maart mijn voetjes neerzet op Australië, En eindig met vanaf 27 Juni nog een maandje te trekken in Amerika. Mijn geplande thuiskomst is op 4 Augustus om 12uur.

Actief sinds 14 Okt. 2013
Verslag gelezen: 685
Totaal aantal bezoekers 7949

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2013 - 04 Augustus 2014

Het gaat eindelijk beginnnen!

Landen bezocht: